محل تبلیغات شما

برجام؛ ابزار ی برای بسط بازار کشورهای اروپایی

 

توافقنامه برجام را می توان نمونه یک ابزار ی برای بسط بازار دانست. در استراتژی تدوین شده از سوی اتحادیه اروپا در رابطه با ایران پس از توافق هسته‌ای  به صراحت تاکید شد که برجام می تواند بازار ایران را مجددا به روی اروپا باز کند. ایران بازار بالقوه ای برای کالاهای باکیفیت اروپایی است»(Howitt, 2016). مقامات تجاری انگلیس پس از امضای برجام اعلام کردند که ایران پس از برجام بزرگترین بازار جدید جهان طی دهه‌های گذشته برای ورود است» و تولیدکنندگان فرانسوی تعبیر یک سرزمین جدید برای فتح» را برای بازار ایران به کار بردند (Economist, 21 April 2016)

به دنبال اجرایی شدن برجام، صدها هیئت تجاری اروپایی به ایران سفر کردند و رسانه‌های داخلی متعلق به طیف لیبرال سفر این هیئت ها را با آب و تاب فراوان پوشش دادند. اما چنانکه در استراتژی رسمی اتحادیه اروپا عنوان شده بود، این هیئت ها به دنبال بازاریابی برای فروش کالاهایشان بودند. بهمن ماه 1394 نیز رئیس جمهور ایران طی سفری به ایتالیا و فرانسه مجموعا 34 سند همکاری با این دو کشور به ارزش بالغ بر 50 میلیارد یورو امضا کرد(خبرآنلاین، 09/11/1394)

بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می دهد واردات ایران از کشورهای اروپایی در سال 1396 یعنی سال اجرای برجام نسبت به سال 1394 یعنی قبل از امضای برجام، جهش فوق العاده‌ای یافت. برای نمونه، واردات از آلمان، از یک میلیارد و 672 میلیون دلار به 3 میلیارد و 72 میلیون دلار(83 درصد افزایش)؛ واردات از فرانسه، از 652 میلیون دلار به یک میلیارد و 763 میلیون دلار(170 درصد افزایش)؛ و واردات از ایتالیا، از 802 میلیون دلار به یک میلیارد و 426 میلیون دلار(77 درصد افزایش) رسید(اتاق بازرگانی ایران، 1398)

یاران امام در دوران غیبت

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فاقد شناسه‌ تخصصی است

گفت‌وگوی متفاوت خبرگزاری حوزه با فؤاد ایزدی:

بازار ,میلیون ,دلار ,میلیارد ,واردات ,یک ,میلیون دلار ,میلیارد و ,ابزار ی ,واردات از ,پس از ,برجام؛ ابزار ی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

مدافعان حریم زینبی امید به زندگی